Radiant-Background-V2.jpg
  • bjakkers

MEER VOORRAADRISICO DOOR PANDEMIE

“Een tweede leverancier van schroefjes is toch best handig, merken bedrijven tijdens de pandemie” zo schreef het NRC in het begin van dit nieuwe jaar.

De reden? Tsja, die ligt voor de hand. Toeleveringsketens bleken toch niet zo betrouwbaar in deze tijden van crisis. Producten die voorheen moeiteloos de wereld overgingen bleken opeens niet, of alleen heel moeilijk leverbaar. En de problemen die dit opleverde troffen echt niet alleen de kleinere bedrijven. Ook grote bedrijven als bijvoorbeeld L’Oreal en het Nederlandse Bruynzeel kwamen erachter dat tijdige toelevering van onderdelen niet vanzelfsprekend is.



De oplossing lijkt voor de hand te liggen. Haal productie terug of neem onderdelen af van Europese Leveranciers. Maar dat zijn kostbare en ingrijpende processen die vaak jaren voorbereiding kosten. Bedrijven denken daar momenteel hoogstens voorzichtig over na.


Waar ligt dan wel de oplossing? Nou, dicht bij huis denken wij. Bijvoorbeeld bij het meer inzicht krijgen in de aanvoerketen. Waar haalt mijn leverancier zijn producten vandaan? Hoe stabiel is die aanvoerlijn?


Maar er is een optie die nòg bereikbaarder is: het digitaliseren van je voorraadsystemen. Zodat je inzicht hebt in welke producten op voorraad liggen. En op welke locatie. Daarnaast wil je weten hoe groot de omloopsnelheid is, zodat je tijdig kunt bestellen. En wellicht bestel je nu ook wat meer dan je gewend bent om zodoende een kleine buffer te creëren. Je weet maar nooit...


BarTrack heeft de laatste jaren gewerkt aan een slim bestelplatform die daarbij kan helpen. Dit platform draait om wat producten echt uniek maakt: de barcode (of QR-code). Bestellen gaat heel eenvoudig: even de barcode scannen met de gratis App en de producten worden rechtstreeks naar de webwinkel van de groothandel gestuurd. Het platform faciliteert hierbij slechts want levering en betaling vinden gewoon via de groothandel plaats.

Het resultaat is dat veel bestellingen die nu nog telefonisch of per mail worden gedaan, voortaan digitaal en foutloos binnen komen. Uit eigen onderzoek blijkt dat hiermee tot wel 1 uur per bestelling bespaard kan worden. Een enorme besparing op jaarbasis dus.


Een ander groot voordeel van deze vorm van digitaal bestellen is dat met BarTrack producten van verschillende leveranciers, via één en dezelfde App besteld kunnen worden. De App weet van ieder product door welke leveranciers ze geleverd worden en bepaalt zo waar de bestellingen naar toe moeten. De bestellende klant hoeft dus altijd maar 1 App te gebruiken in plaats van verschillende Apps van even zoveel groothandels.


Op deze manier kunnen bedrijven efficiënt en tegen lage kosten de grip op hun voorraad vergroten. Zodat ze niet direct verrast worden als blijkt dat leveringen onverwacht wat langer op zich laten wachten.



© 2020 BarTrack  |  Privacy statement  |  Disclaimer