Radiant-Background-V2.jpg

Trainingen

Hoe voeg ik een gebruiker toe? Hoe maak ik een Startlijst? Waar vind ik bestelstatistieken?

Het antwoord op deze vragen vind je hier.

Training #1: Besteller toevoegen

Om gebruik te kunnen maken van de uitgebreide BarTrack mogelijkheden moet de klant eerst als besteller toegevoegd worden. Dat doe je in de BarTrack HuB.

Log hiervoor in op de HuB: hub.bartrack.com.

Ga naar het Tabblad ‘Gebruikers’. Kies vervolgens voor ‘nieuwe app gebruiker’ en vul de gegevens in.

Zodra je de gebruiker opslaat, ontvangt deze automatisch een mail met inloggegevens. Na het downloaden van de app kan de klant direct beginnen met bestellen.

BarTrack VM.png

Training #2: Startlijst en Bestellijst aanmaken

De Startlijst

De Startlijst is een ideaal hulpmiddel om snel te kunnen bestellen. Deze lijst bevat namelijk een overzicht van artikelen die de klant regelmatig bij je bestelt. Dat kunnen de meest bestelde artikelen zijn of bijvoorbeeld artikelen die in de laatste periode zijn besteld. Zodra een startlijst is aangemaakt verschijnt deze direct in de app van de klant.

 

Het aanmaken van een Startlijst doe je in de HuB. Ga naar Startlijst en druk op de ‘+' knop om een nieuwe Startlijst aan te maken. Vervolgens kun je artikelen handmatig aan deze lijst toevoegen door ze op te zoeken en te selecteren.

Nog handiger is om artikelen te importeren met behulp van een csv-file. Het enige dat je nodig hebt is een lijst met de betreffende artikelnummers. De HuB voegt alle overige informatie automatisch toe na een succesvolle import. Kijk hier hoe je een csv-file aanmaakt.

 

TIP Wist je dat je aan een Startlijst ook de bestelhoeveelheid en de minimale en maximale voorraad kunt toevoegen?

Startlijsten1.png

De voordelen van een Bestellijst

Naast de startlijst kun je ook bestellijsten aanmaken. Bestellijsten zijn bijvoorbeeld heel handig om een beter inzicht in de voorraad te krijgen. Maak voor je klant bijvoorbeeld een Bestellijst aan voor een specifieke kast of stelling in het magazijn. Maar ook de inhoud van een bedrijfswagen kan een Bestellijst zijn. Maak zoveel Bestellijsten aan als je wil. Eenmaal opgeslagen verschijnt ook de Bestellijst direct in de BarTrack app van de klant.

 

Bestellijsten maak je in de HuB aan onder VoorraadManager. Een nieuwe Bestellijst aanmaken en artikelen toevoegen werkt op precies dezelfde wijze als voor een Startlijst.

 

TIP Je kunt artikelen direct vanaf de Startlijst aan een Bestellijst toevoegen. Zo kun je een Startlijst heel eenvoudig opdelen in een aantal overzichtelijke Bestellijsten.  

Training #3: barcodes afdrukken

Bestellen wordt voor de klant nóg eenvoudiger wanneer de voorraadlocatie voorzien is van barcode labels. Daar hebben we bij BarTrack een makkelijke oplossing voor: die druk je namelijk gewoon zelf af vanuit de HuB.

Barcodes kun je in drie varianten afdrukken:

  1. Afdrukken van individuele barcodes

  2. Afdrukken van Bestellijst-labels 

  3. Afdrukken van Scanlijsten

1. Afdrukken van individuele barcodes
Om barcodelabels af te drukken ga je naar de betreffende Startlijst of Bestellijst en opent deze. Selecteer vervolgens de gewenste artikelen. Om alle artikelen van de lijst af te drukken zet je een vinkje in het bovenste vakje.
Kies vervolgens op welke wijze je de barcodes wil afdrukken: op een Avery stickervel of via een Dymo labelprinter. Downloaden als pdf kan overigens ook.

2. Afdrukken van Bestellijst-labels
Iedere Bestellijst heeft een unieke QR-code. Door het scannen van de deze code verschijnen alle artikelen van die lijst direct in de BarTrack app. Bestellen is vervolgens slechts een druk op de knop.

De code van de Bestellijst vindt je in de Hub bij de betreffende Bestellijst. Kies voor ' print locatie code' en selecteer vervolgens de afdrukmethode.

TIP Plak de Bestellijst-code op de betreffende voorraadlocatie. Deze code bevat altijd de juiste bestelhoeveelheid, ook als je deze tussentijds hebt aangepast. Je hoeft daarom nooit opnieuw stickers te plakken.

3. Scanlijsten
Scanlijsten zijn heel handig in combinatie met de Opticon handscanner. Op een Scanlijst staat de omschrijving van het artikel en daarachter de barcode. Maak bijvoorbeeld een Scanlijst van een lade, kast of stelling en hang deze op de locatie. Artikelen kunnen dan direct besteld worden door ze te scannen vanaf de lijst. 
Scanlijsten maak je eveneens aan in de Hub. Ga naar de betreffende Start- of Bestellijst en selecteer de gewenste artikelen. Bij het afdrukken kies je voor 'Scanlijst'.

barcodestickers01.png
Schermafbeelding 2021-11-16 om 16.03.33.png
bestellijstnw (1).png
Training #4: Bestelstatistieken

Inzicht in welke artikelen je klant in het verleden heeft besteld is van groot belang voor een optimaal bestelproces.
In de HuB vind je daarom uitgebreide bestelstatistieken. Per klant en per Bestellijst kun je daar bijvoorbeeld de omloopsnelheid beoordelen van de artikelen op deze bestellijst. Zo wordt snel duidelijk óf en hoe vaak bepaalde artikelen besteld worden.

 

Om het besteloverzicht te bekijken log je in op de Hub.
Ga vervolgens naar de Start- of Bestellijst lijst van je klant waar je meer informatie over wil. Bepaal daarna de bestelperiode. Aan de hand van gekleurde bolletjes zie je vervolgens of een artikel in die periode wel of niet is besteld.

  • Groen: wel besteld in de periode

  • Rood: niet besteld in de periode

  • Grijs: het artikel is nog nooit besteld, ook niet buiten de ingestelde periode 

 

Met deze informatie kun je samen met de klant besluiten nemen over welke artikelen in de komende periode besteld moeten worden, welke niet en of er wellicht artikelen uit de voorraad gehaald moeten worden.

HuB.png